Ga naar de inhoud

Huurovereenkomst winkelruimte

Een huurovereenkomst winkelruimte is belangrijk bij de huur of verhuur van een winkelruimte. In het huurcontract van een winkelpand staan alle bepalingen netjes op een rij.

Gaat u een winkel runnen en moet u hiervoor een ruimte huren? Heeft u een pand dat u aan een winkelier gaat verhuren? Dan is het van belang dat de huurovereenkomst winkelruimte juist is opgesteld. Door alle zaken goed vast te leggen worden eventuele juridische discussies voorkomen.

In iedere huurovereenkomst winkelruimte worden specifieke bepalingen opgenomen. We zetten de punten uit een huurovereenkomst op een rijtje. Allereerst moet er een beschrijving van de ruimte en oppervlakte in het winkelruimte huurcontract staan. In de huurovereenkomst moeten een betalingstermijn en huurprijs staan. Er wordt aangegeven of de huurprijs inclusief BTW is en of de huurprijs jaarlijks wordt geïndexeerd. Vermeld moet worden of er speciale afspraken gelden in relatie tot onderverhuur. Het moet bekend zijn wat de bestemming van de bedrijfsruimte is. De opzegtermijn en looptijd horen in het huurcontract te worden opgenomen.

Waar ligt de verantwoordelijkheid als het aankomt op onderhoud. Het moet duidelijk zijn wie de gemeentelijke belastingen en GWL moeten betalen. Het kan zijn dat verbouwingen aan een goed na afloop van een contract moeten worden teruggedraaid. Duidelijkheid of huurcontracten kunnen worden verlengd als de huurperiode is beëindigd. Ten slotte worden er algemene bepalingen en informatie over servicekosten in een huurovereenkomst winkelruimte vastgelegd.

Nadelen van een huurovereenkomst winkelruimte

Er kunnen ook nadelen kleven aan een huurovereenkomst winkelruimte. Zo zijn huurders altijd afhankelijk van de verhuurders. De huurprijs neemt vaak jaarlijks toe. Er moet dus vaak meer betaald worden. Een huurcontract kan een lange looptijd hebben waardoor tussentijds opzeggen moeilijk is. Er kan niet zomaar verbouwd worden. Dit moet altijd in overleg gaan met de verhurende partij. Het huren van een winkelpand brengt verplichtingen met zich mee. Soms voor een langere periode, dit kan wel een probleem zijn. Wellicht is het dan een idee om naar andere opties te kijken. Zo kan er bijvoorbeeld een pop-up locatie geopend worden. Er zijn ook gebouwen waar ruimtes worden gedeeld met andere zzp’ers.

Looptijd van de huurovereenkomst

Huurders van een bedrijfsruimte zoals een winkel of horecagelegenheid hebben recht op termijnbescherming. Huurovereenkomsten kunnen slechts voor een minimale huurperiode worden aangegaan. Een uitzondering hierop is als de huurovereenkomst wordt aangegaan voor een duur van 2 jaar of korter, of als er bij de kantonrechter toestemming wordt verzocht voor afwijkende termijnen. Zo niet dan geldt: een huurtermijn kan vanwege rechtswege worden verlengd. Er geldt in beginsel een 5 plus 5 jaar regel als het gaat om het huren van een winkelpand. Bij publiek toegankelijke bedrijfsruimtes kent de huurovereenkomst een duur van vijf jaar. Na deze periode zal het contract van rechtswege verlengd worden met vijf jaar, tenzij de verhuurder opzegt met een opzeggrond. De huurder kan natuurlijk ook opzeggen na 5 jaar, daar is geen opzeggrond voor nodig. Daarna loopt het contract voor onbepaalde tijd door. Huurders krijgen op deze wijze gelegenheid en tijd om gedane investeringen terug te verdienen. Ook kan er goodwill opgebouwd worden. Gecombineerd met de wettelijke bepalingen voor de opzegging van de huurovereenkomst, is er wettelijk een systeem dat bescherming biedt aan de huurder.